4.0 PENGELUARAN
DAN PENGURUSAN OPERASI SEMASA SYARIKAT
4.1 Pemahaman
analisis SWOT
Analisis
SWOT adalah teknik asas yang selalu digunakan di dalam pengurusan strategik,
mempertingkatkan kecemerlangan organisasi, program pembangunan organisasi dan
mengenalpasti kelebihan persaingan.
Dalam pengurusan strategik, analisis SWOT digunakan untuk memastikan strategi
yang digubal itu benar-benar berkemampuan untuk merealisasikan objektif, misi
dan visi organisasi. Analisis ini terdiri daripada empat iaitu strength (S),
weakness (W), opportunity (O) dan threats (T). Kekuatan dan kelemahan merujuk
kepada situasi di persekitaran dalaman organisasi serta peluang dan ancaman
pula merujuk kepada keadaan persekitaran luaran organisasi.
i. Kekuatan
(Strenght)
Kekuatan
yang terdapat pada Sate Kajang Hj. Samuri ini ialah melalui produk dan
perkhidmatan yang disediakan untuk pelanggan-pelanggan mereka. Syarikat ini
sangat menjaga kualiti produk mereka iaitu dimana mereka turut mengamalkan
prinsip FIFO iaitu first in first out, ini ialah bagi mengelakkan produk yang
akan dikeluarkan itu menjadi tidak berkualiti. Selain itu juga perkhidmatan
yang disediakan oleh Sate Kajang adalah perkhidmatan layan diri iaitu diamana
pelanggan yang datang akan menagmbil sendiri makanan mereka ini adalah kerana
bagi mengelakkan pelanggan menunggu terlalu lama memandangkan pelanggan yang
datang ke restoran ini adalah terlalu ramai. Sealain itu juga yang turut
menjadi kekuatan kepada syarikat ini ialah Sate Kajang ini diuruskan oleh Haji
Samuri dan anak-anak, ini memudahkan lagi mereka untuk berurusan dan
berkomunikasi dalam menguruskan syarikat mereka ini dan ia juga turut menjadi
kunci kejayaan kepada perniagaan mereka. Selain itu juga bahan mentah yang
diperolehi oleh pembekal telah dipotong mengikut saiz yang telah ditetapkan
oleh pihak pengurusan dan ini boleh menjimatkan masa dan juga wang, kerana
mereka tidak perlu untuk mengupah orang untuk memotong bahan mentah tersebut.
Kekuatan yang dapat kami lihat disini ialah Sate kajang ini mempunyai tempat
penyimpanan banhan mentah yang baik (storage) iaitu dimana bahan yang dihantar
akan disimpan di tempat ini dan ini dapat mengelakkan daripada bahan mentah
tersebut berbau dan rosak, dan mengikut En Afiq bahan mentah ini dapat disimpan
selama setahun.
ii. Kelemahan
(weakness)
Faktor
yang menjadi kelemahan dalam Sate Kajang ini ialah sukar untuk mereka
mengekalkan kualiti bekalan daripada menjadi masam yang mana bekalan yang diperolehi itu adalah untuk menghasilkan
produk. Produk yang dihasilkan juga ialah tidak tetap dari segi rasa. Selain
itu juga kelemahan Sate Kajang ini ialah kebanyakan pekerja mereka adalah
terdiri daripada pekerja asing iaitu pekerja Indonesia dan memerlukan pihak
pengurusan menghantar mereka untuk menghadiri kursus dan ini memerlukan kos
yang agak tinggi.
iii. Peluang
(opportunity)
Peluang
bagi Sate Kajang ini ialah mereka cuba untuk memasuki pasaran antarabangsa
iaitu dimana mereka telah menghantar sate mereka ke Hong kong, China, Taiwan
dan beberapa buah negara lain lagi. Peluang ini membolehkan mereka meluaskan
lagi pasaran untuk perniagaan mereka.
iv. Ancaman
(Threat)
Ancaman
yang terdapat dalam Syarikat ini ialah apabila terdapat pesaing yang
mengeluarkan produk yang sama dengan mereka dan ini merupakan ancaman yang
besar bagi Sate kajang ini.
4.2 Gambar
Rajah Analisis SWOT
4.3 Permasalahan
terkini Sate Kajang Haji. Samuri
Permasalah
terkini yang dihadapi oleh Sate Kajang ini ialah berkaitan dengan mereka tidak
mempunyai kawasan untuk mengalirkan sisa-sisa kumbahan daripada kilang, keadaan
ini menyebabkan persekitaran kilang tersebut berbau busuk. Selain itu juga kesalahan
mereka ialah kerana dari kuah sate dan satenya melimpah mencemari persekitaran
keadaan ini juga kilang Sate Kajang pernah disaman oleh pihak Jabatan Alam
Sekitar (JAS). Disebabkan hal ini Sate Kajang telah mengalami banyak kerugian dan
kos yang tinggi untuk menarik kembali perhatian pelanggan.
4.4 Potensi
masalah yang dihadapi oleh syarikat
Msalah
yang dapat kami kesan dalam Sate Kajang ini ialah berkaitan dengan masalah
pekerja iaitu diamana selalu mengalami kadar pusing ganti pekerja yang tinggi.
Keadaan ini berlaku adalah kerana kebanyakan pekerja yang diambil adalah
terdiri daripada pekerja indonesia dan sekiranya pekerja ini pulang ke kampung
mereka maka syarikat terpaksa mengambil pekerja lain dan menghantar pekerja
tersebut menghadiri kursus. Keadaan ini banyak merugikan syarikat dan syarikat
terpaksa mengalami pengeluaran produk yang rendah.
4.5 Gambar
Rajah Tulang Ikan.
i. Manusia
Masalah manusia yang dimaksudkan ialah
pekerja. Pekerja mempunyai
peranan penting dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Masalah yang dapat
dikenalpasti di syarikat ini adalah pekerja yang sering bertukar ganti. Keadaan
ini menyebabkan produktiviti yang dihasilkan akan berkurangan. Selain itu,
pekerja juga tidak mematuhi etika semasa berada di kilang dan boleh menyebabkan
mereka berada dalam keadaan yang bahaya. Selain itu permasalah pekerja yang
tidak mencukupi juga akan menyebabkan produk yang dijalankan akan tertangguh.
ii. Produk
Produk
yang dimaksudkan disini ialah berkaitan dengan sate yang telah dikeluarkan oleh
Sate Kajang iaitu dimana produk ini turut mengalami masalah apabila produk yang
dihasilkan itu tidak memberi rasa yang sama ini menyebabkan syarikat ini
meneriman banyak rungutan daripada pihak pelanggan.
iii. Pelanggan
Pelanggan
disini bermaksud orang yang akan menggunakan produk yang telah dihasilkan.
Disini kami dapat mengesan satu masalah yang timbul iaitu dimana apbila
terdapat persaingan yang mengeluarkan produk yang sama dengan Sate Kajang maka
pelanggan akan memilih tempat yang mudah untuk mereka pergi dan juga yang
memberikan kualiti produk yang baik.
iv. Premis
Masalah bangunan atau kawasan yang dihadapi oleh syarikat ialah
masalah berkaitan dengan sisa-sisa pembuangan daripada kilang. Ekoran daripada
Sate Kajang ini tidak mempunyai kawasan untuk menyalurkan sisa ini turut
menyebabkan kawasan ini berbau busuk dan mengganggu kententeraman kawasan yang
berdekatan
.
5.0 ANALISIS STRATEGI PERNIAGAAN PERUSAHAAN MAKANAN
SATE
Strategi adalah usaha-usaha untuk
mencapai sesuatu objektif dengan melihat kepada teknik-teknik yang sistematik
dan terancang. Bagi mencapai misi Perniagaan Perusahaan Makanan Sate, kami
dapat gariskan beberapa perkara yang perlu dipersoalkan iaitu :
a)
Apakah
strategi perniagaan?
b)
Bagaimana
untuk organisasi mencapai objektif atau matlamat?
c)
Bagaimana
menangani tekanan persaingan?
d)
Bagaimana
perubahan dalam permintaan pelanggan?
Perniagaan Perusahaan Makanan Sate
bermatlamat untuk mengekalkan cita rasa asli Sate dengan penyediaan yang moden
dan suci di samping menjadikan sate sebagai makanan yang disukai ramai dan
bebas daripada bahan kimia atau bahan pengawet. Selain daripada itu, perusahaan
ini juga berhasrat untuk mengembangkan cawangannya ke seluruh Malaysia dan juga
peringkat global
.
5.1 Penilaian Strategi Semasa Perniagaan
Perusahaan Makanan Sate
5.1.1
Strategi Dalam Penambahbaikan Kualiti
Kualiti merupakan salah
satu strategi yang penting dalam usaha memperbaiki operasi. Penambahbaikan kualiti
bermaksud meningkatkan mutu barangan atau perkhidmatan dalam usaha untuk
mendahului pesaing untuk kelebihan persaingan. Perniagaan Perusahaan Makanan
Sate Kajang mengambil pendekatan kualiti berdasarkan pengguna. Pengusaha
bertanya kepada pelanggan mengenai sate yang telah disediakan. Pelanggan
bertindak sebagai hakim dengan memberikan kritikan mengenai apa yang mereka
rasa masih kurang di dalam penyediaan sate tersebut. Tindakan yang seterusnya
akan diambil bagi mengatasi masalah ini dan seterusnya dapat meningkatkan
kualiti sate itu sendiri
.
5.1.2
Strategi Dalam Operasi (Pemasaran)
Perniagaan Perusahaan
Makanan Sate Kajang telah membina laman blog dan facebook yang mengandungi
maklumat tentang perniagaan seperti latar belakang syarikat, produk yang dihasilkan
dan cara untuk menghubungi Perusahaan Makanan Sate Kajang. Melalui perkara ini,
pelanggan dapat mengetahui dengan lebih lanjut mengenai Perusahaan Sate Kajang.
5.2 Analisis
dan Menilai Strategi Bersesuaian Bagi Perniagaan Perusahaan Makanan Sate Kajang17
5.2.1 Strategi Dalam Penambahbaikan Kualiti
Kami ingin memperkenalkan
kepada Perusahaan Makanan Sate Kajang untuk menggunakan Pengurusan Kualiti
Menyeluruh (TQM) bagi memenuhi kepuasan pelanggan dan seterusnya dapat
menambahbaik kualiti penghasilan dan pembakaran sate itu sendiri. Ini bermakna
pengusaha mendapat maklumat pelanggan melalui penyelidikan konsumer yang
dijalankan dengan menggunakan kaedah – kaedah moden seperti pensampelan dan
reka bentuk eksperimen untuk mengenalpasti kehendak, keperluan dan jangkaan
pelanggan terhadap sate kajang. Hal ini bermakna, Perusahaan Makanan Sate
Kajang boleh mengadakan festival untuk pelanggan di mana pada hari tersebut
pelanggan – pelanggan dapat merasa dan memberi komen mengenai Sate Kajang tersebut
.
5.2.2 Strategi
Operasi
Kami telah menganalisis
dan menilai strategi yang bersesuaian yang boleh digunakan oleh Perusahaan
Makanan Sate Kajang dan strategi tersebut ialah strategi operasi. Strategi
operasi adalah strategi yang wujud daripada strategi perniagaan setelah
dikecilkan mengikut peranan setiap fungsian seperti operasi, pemasaran dan
kewangan. Hal ini termasuklah keputusan yang diambil terhadap isu pembekal
daging gred A, keperluan peralatan baru seperti mesin pembakar yang berkualiti.
Sebagai contoh, Perniagaan Perusahaan Makanan Sate Kajang terkenal dengan
kualiti sate maka, kualiti yang tinggi diletakkan pada rasa sate itu sendiri
sebagai strategi perniagaan. Seterusnya beberapa strategi fungsian dibentuk
bagi memastikan pelanggan akan membeli dengan lebih banyak Sate Kajang yang
enak rasanya. Oleh itu, pengawalan kualiti telah dijalankan di peringkat
operasi terutama dalam penyediaan bahan mentah dan pemprosesan bagi mengekalkan
kesedapannya. Di peringkat pemasaran pula, pekerja menemui pelanggan dan
menggunakan borang soal selidik untuk mengenalpasti sebarang kekurangan kualiti
dalam sate yang telah dihasilkan
.
5.3 Mengenal
Pasti Strategi Yang Paling Sesuai Bagi Perniagaan Perusahaan Makanan Sate
Kajang
Setelah menjalankan
analisis, kumpulan kami berjaya mengenal pasti strategi yang paling sesuai bagi
meningkatkan volume jualan Sate Kajang. Perusahaan Makanan Sate Kajang perlu
memberi penekanan terhadap Strategi Dalam Penambahbaikan Kualiti kerana
strategi ini dapat meningkatkan kualiti produk dan pengurusan perniagaan akan
menjadi lebih sistematik, efisien dan efektif. Walter Shewhart telah mencipta
kitaran PDCA (Plan-Do-Check-Act) untuk proses penambahbaikan yang berterusan.
Pengurusan yang berkesan adalah daripada perancangan yang dibuat, susun atur
perlaksanaan, kepimpinan dari pengusaha perniagaan bagi melaksanakan proses
kawalan dari segi kualiti dan pekerja
mahir. Penilaian daripada perlaksanaan mampu meningkatkan nilai kerja yang
efektif. Selain itu, pembangunan dan penyelidikan perlu ditekankan lebih oleh
perusahaan makanan ini bagi menghasilkan satu produk yang boleh diterima dan
sentiasa menjadi rebutan masyarakat. Kaedah PDCA ini perlu dilaksanakan bagi
mendapatkan strategi yang berkesan dengan mengukur permasalahan dengan 7 Alat
Kualiti. Penambahbaikan berterusan ini merupakan salah satu daripada 5 Konsep
Kualiti Pengurusan Menyeluruh yang efektif. Proses ini melibatkan pekerja yang
dilantik mahir di dalam pembuatan Sate Kajang. Peralatan yang digunakan juga
mestilah berkualiti iaitu peralatan membakar sate dan pembekal bahan mentah
yang berkualiti seperti pembekal daging ayam dan lembu serta bekalan makanan
yang lain.
6.0 CADANGAN SYARIKAT
6.1 Pelaksanaan Pemilihan Strategi
6.1.1
Penggerak
Sate Kajang Hj Samuri perlu
melakukan pelbagai strategi bagi memperbaiki mutu produk dan perkhidmatan
syarikat mereka. Sebagai contoh ingin memasarkan sate hingga ke luar Negara
secara sejuk beku dan membuka satu lagi kilang pengoperasian. Bagi melaksanakan
strategi tersebut, syarikat ini mestilah mempunyai penggerak bagi menjalankan
strategi tersebut. Dalam hal ini pihak pengurusan memainkan peranan penting
dalam menggerakkan perancangan strategi.
Sekiranya strategi sudah dirancang tetapi tiada penggerak untuk
melakukannya ianya tidak akan memberikan kesan terhadap pembangunan syarikat
Sate Kajang ini lebih – lebih lagi bahagian operasi kilang.
6.1.2 Sanggup menanggung risiko
Setiap pembaharuan yang
dilakukan bagi memperbaiki mutu produk dan perkhidmatan mestilah mempunyai
risikonya sendiri samada kecil ataupun besar. Sate Kajang Hj Samuri mesti
berani menerima segala kesan dalam melaksanakan strategi tersebut. Oleh sebab
itu, syarikat mestilah memikirkan dan memilih strategi yang terbaik untuk
dilakukan bagi mengelakkan sebarang kemungkinan berlaku terhadap syarikat pada
masa depan terutamanya dari segi persaingan.
6.1.3 Fokus pada matlamat
Pelaksanaan strategi mestilah
mencapai matlamat yang diingini oleh syarikat Sate Kajang Hj Samuri. Di mana ia
sangat penting bagi memastikan misi syarikat dicapai dengan menyediakan hala
tuju untuk mencapai misi sesebuah syarikat yang ditetapkan oleh syarikat. Menyatukan
organisasi bagi bersama – sama menjayakan strategi yang dirancang dengan sebaik
yang mungkin. Ianya juga perlu membuat keputusan yang konsisten bagi memudahkan
perancangan strategi yang telah dibuat boleh dijalankan. Seterusnya, organisasi
bergerak ke arah yang betul mengikut perancangan yang telah ditetapkan.
6.2 Langkah –Langkah Pelaksanaan
6.2.1 Kenal pasti tugas utama
Antara langkah – langkah pelaksanaan strategi syarikat
Sate Kajang Hj Samuri lakukan yang pertama ialah perlu mengenalpasti tugasan
utama. Di mana, tujuan syarikat ditubuhkan mestilah dititikberatkan iaitu
menyediakan makanan tradisional iaitu sate. Mengetahui apa yang dilakukan. Ia
juga merupakan menentukan pesaing – pesaing yang sama bidang dengan syarikat.
Dalam pembentukan strategi mestilah mengambil kira tentang misi dan visi
sesebuah syarikat. Selain itu, dalam perniagaan perlulah mengetahui kehendak
pelanggan. Strategi yang perlu dijalankan merangkumi kewangan, operasi dan
pemasaran. Kehendak dalam perniagaan juga adalah elemen dalam pembentukan
strategi.
6.2.2 Menilai kecekapan
Langkah pelaksanaan yang
kedua ialah menilai kecekapan teras. Di mana syarikat Sate Kajang Hj Samuri melakukan
yang terbaik berbanding dengan syarikat pesaingan lain. Syarikat melakukan
perkara yang terbaik dalam perkhidmatan, kualiti yang tinggi, penghantaran yang
cepat atau kos yang rendah. Berusaha untuk menjadi yang pertama untuk produk dengan
pelbagai jenis produk sate dengan kualiti yang lebih baik. Pengalaman,
pengetahuan dan mengetahui bagaimana kecekapan teras yang mewakili kelebihan
daya saing yang mampan. Hasil kajian juga mendapati bahawa penyimpanan dalam
kuantiti yang banyak dan berlebihan serta terlalu lama dalam peti sejuk beku
akan menjejaskan kualiti setiap cucuk sate itu.
6.2.3 Tentukan permintaan dan citarasa
Ketiga, syarikat Sate
Kajang Hj Samuri menentukan berapa banyak permintaan dan utamakan citarasa yang
penting. Sebuah syarikat menghadapi masalah
jika tidak melakukan yang terbaik atau tidak penting kepada setiap
pelanggan. Oleh itu , ia adalah penting untuk melihat ke arah pelanggan untuk
menentukan apa yang mempengaruhi keputusan pembelian mereka. Ini kerana hasil
pemerhatian dan kajian mengenai Just – In – Time dan TQM mendapati bahawa
keperluan produk mengikut atas pemintaan pelanggan dan setiap hari perlu
menghasilkan 100 000 cucuk batang sate pelbagai jenis. Jenis sate juga adalah
hasil daripada permintaan para pelanggan setelah membuat peninjauan dan survey.
6.2.4 Peletakan kedudukan
Keempat ialah perletakan
syarikat Sate Kajang Hj Samuri, kedudukan strategik melibatkan membuat pilihan
dengan memilih satu atau dua perkara penting yang memberi kenikmatan masakan
kepada pelanggan. Strategi kedudukan sebuah firma mentakrifkan bagaimana ia
akan bersaing dalam pasaran nilai yang unik, ia akan menyerahkan kepada
pelanggan. Strategi kedudukan yang berkesan mempertimbangkan kekuatan dan
kelemahan organisasi, keperluan pasaran, dan kedudukan pesaing.
Syarikat-syarikat boleh dibezakan dengan perbandingan pada kos, kecekapan servis,
kualiti, dan citarasa.
6.2.5 Pelaksanaan
Kelima ialah
menggerakkan strategi syarikat Sate Kajang Hj Samuri. Strategi pelaksanaan
boleh menjadi lebih sukar daripada merangka strategi. Jabatan yang berlainan
atau bahagian yang berfungsi dalam suatu firma boleh mentafsirkan strategi yang
sama dalam cara yang berbeza. Jika usaha mereka tidak diselaraskan, hasilnya
boleh membinasakan. Penggunaan polisi atau penggunaan dasar iaitu mencuba untuk
menumpukan semua orang dalam sesebuah organisasi pada matlamat utama dan biasa
dengan menterjemahkan strategi korporat kepada objektif diukur sepanjang fungsi
dan peringkat organisasi. penilaian yang seimbang yang termasuk metrik yang
berkaitan dengan pelanggan, proses, pembelajaran dan perkembangan, serta
kewangan. Ini adalah kerana, syarikat Sate Kajang Hj Samuri mempunyai 3 buah
kilang untuk memproses sate. Setiap jabatan pula jauh jaraknya. Jadi, pengurus
di setiap jabatan perlu mengurus dengan efisyen agar tiada permasalahan tentang
permintaan dan kualiti produk.
6.3 Penambahbaikan Selepas Pelaksanaan
6.3.1 Pemantauan
Selepas melaksanakan
strategi, syarikat Sate Kajang Hj Samuri hendaklah melakukan penambahbaikan.
Antaranya ialah melakukan pemantauan dengan mengukur tahap keberkesanan
strategi yang dilakukan berjaya atau tidak. Pemantauan dilakukan bagi
memastikan perancangan yang dilakukan berjalan dengan lancar dan mengikut apa
yang dikehendaki oleh syarikat.
6.3.2 Teknologi baru
Syarikat Sate Kajang Hj
Samuri mestilah memastikan teknologi yang digunakan mesra persekitaran. Selain
itu, ia mestilah selamat digunakan dan tidak memberikan masalah kesihatan
kepada pekerja dan orang awam. Keselamatan pekerja dan orang awam serta
pelanggan haruslah dititikberatkan bukan sahaja mengejar matlamat syarikat
semata-mata. Ini adalah kerana ingin penambahbaikan mengenai mesin – mesin yang
selalu rosak serta sistem saluran kumbahan. Pernah suatu ketika dahulu semasa
awal penubuhan syarikat telah disaman kerana sistem saluran mengalir ke tempat
yang tidak sepatutnya lalu telah disaman dengan Jabatan Alam Sekitar (JAS).
6.3.3 Penyelidikan dan pembangunan (R&D)
Syarikat Sate Kajang Hj
Samuri juga mestilah melakukan R&D bagi memastikan strategi yang dilakukan
sentiasa mengikut peredaran syarikat. Melaksanakan strategi yang ditetapkan dan
mencari alternatif lain dengan melakukan R&D sebagai persediaan penggantian
kepada strategi yang tidak berjaya dilaksanakan. Selain daripada survey pelanggan, syarikat juga boleh
membuat penambahbaikan dari segi melihat isu – isu semasa mengenai ranking
makanan yang mendapat tempat di hati pembeli. Tambahan lagi, syarikat juga
boleh melakukan promosi pada setiap tahun di seluruh negeri di Malaysia atau
menyertai mana – mana kiosk makanan untuk memperkenalkan lagi keluaran sate
Kajang ini. Syarikat juga boleh membuat open
market di luar Negara terutamanya Negara Arab.
6.3.4 Maklumbalas
Seterusnya, syarikat
Sate Kajang Hj Samuri haruslah menjalinkan hubungan pengurusan pelanggan dengan
mendapat maklumbalas pelanggan bagi mengenal pasti kelemahan sekali gus dapat
memperbaiki reputasi syarikat. Pelanggan harus diutamakan dalam urusniaga. Jadi
pendapat dan kehendak pelanggan perlu dititikberatkan supaya dapat menjamin
kepuasan mereka. jadi apabila kepuasan pelanggan dapat diberikan ini akan
memberi kesan positif kepada syarikat.
No comments:
Post a Comment