1.0 INDUSTRI
1.1 Latar Belakang Industri
Industri adalah suatu
usaha atau kegiatan pengolahan bahan mentah atau barang separa siap menjadi
barang siap yang memiliki nilai tambah untuk mendapatkan keuntungan. Hasil
industri tidak hanya berupa barang, tetapi juga dalam bentuk perkhidmatan.
Makanan adalah nadi
sesebuah negara. Pengeluaran makanan dikira perkara strategik bagi semua negara
kerana ia melibatkan keselamatan atau "survival" bagi penduduk dan
negara. Di Malaysia khasnya, industri pengeluaran makanan, khususnya
pengeluaran makanan daripada sektor pertanian menjadi agenda penting negara.
Kepentingan pengeluaran makanan telah menjadi objektif dalam Dasar Pertanian
Negara 1998-2010, iaitu "meningkatkan keselamatan makanan dan memerangi
inflasi". Di antara strategi utama DPN3 ialah meningkatkan pengeluaran
makanan utama dengan kos yang kompetitif.
Potensi perniagaan dan
pelaburan dalam industri makanan di negara ini masih luas, ini kerana kita
masih bergantung kepada dunia luar dalam mendapatkan sumber makanan.
Berdasarkan Laporan Tahunan Bank Negara 1998, Malaysia mengimport RM9,847 juta
makanan dan minuman, iaitu RM5,681 juta adalah import barangan makanan akhir
dan RM4,166 juta adalah import barangan pertengahan untuk kegunaan industri
makanan tempatan.
Di Malaysia, industri
makanan ini boleh dipecahkan kepada industri makanan tradisional, industri
makanan sejuk beku, industri makanan francais dan pelbagai industri makanan
lain. Sate Kajang Hj. Samuri merupakan symbol kepada industri makanan
tradisional. Syarikat ini melambangkan profesionalisme di dalam memperkenalkan
makanan tradisonal Melayu ke mata dunia.
Industri barang makanan di
Malaysia dikuasai oleh syarikat-syarikat kecil dan sederhana. Akan tetapi,
masih banyak kekurangan dari segi keperluan kebersihan dan sanitasi. Kebersihan
yang tidak memuaskan boleh menyebabkan kehilangan kualiti dan keselamatan
makanan yang kemudiannya boleh menyebabkan kerugian seperti kos penarikan balik
produk (product recall lost), kos yang dipertanggungjawabkan (liability cost)
dan kehilangan perniagaan (lost of business).
Oleh itu, terdapatnya garis
panduan HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point). Garis panduan ini dapat
menyediakan panduan amalan kebersihan asas untuk industri yang bermula daripada
bahan mentah sehinggalah pengeluaran produk siap. Ia juga merangkumi aspek
kepentingan dokumentasi, rekod dan latihan berkaitan. Melalui perkara ini,
industri makanan boleh berkembang dengan lebih besar dan meluas dengan
penglibatan pelbagai pihak di dalam industri ini kerana terdapatnya garis
panduan yang digunakan untuk membantu mereka yang kurang mahir.
1.2 Carta yang menggambarkan industri
Tahun
|
2007
|
2008
|
||
Jumlah
|
Peratus
(%)
|
Jumlah
|
Peratus
(%)
|
|
Eksport bahan makanan
|
13760
|
16.2
|
8241
|
15.3
|
Import bahan makanan
|
23374
|
49.5
|
13731
|
46.3
|
Merujuk
kepada jadual dan gambar rajah di atas menujukkan jumlah eksport makanan
semakin menurun iaitu dari tahun 2007 ke 2008.
Manakala bagi jumlah import bahan makanan adalah sebanyak 23374 unit bagi tahun 2007 dan 13731 unit pada tahun
2008.
1.3 Pemain utama atau pesaing dalam industri
Pesaing dianggap sebagai
salah satu asas dalam ekonomi pasaran kapitalis. Bidang ekonomi asas yang wujud
ialah persaingan jangka pendek yang menyebabkan kewujudan persaingan dalam
struktur pasaran yang berbeza untuk mencari atau mendapatkan keputusan dalam
ekonomi pasaran. Bahagian yang paling penting membuat idea baru agar berjaya
adalah untuk mengetahui dan memahami kunci kepada pesaing utama sebelum membuat
rancangan perniagaan. Pesaing utama dalam perniagaan perlu untuk melakukan
beberapa kajian yang menyeluruh tentang perniagaan mengetahui siapa pesaing
yang bersaing dengan kita. Di samping itu, persaingan juga harus dikenalpasti
dalam peniagaan yang mempunyai beberapa strategi yang berkesan yang boleh
menjadi pesaing bagi perniagaan kita pada masa hadapan. Persaingan akan wujud
dalam apa jua keadaan terutama apabila perniagaan tersebut berkembang.
Pesaing ialah syarikat
atau orang yang mengeluarkan produk atau perkhidmatan yang sama dengan kualiti
yang lebih kurang sama. Terdapat beberapa pesaing yang dapat memberikan saingan
kepada syarikat Sate Kajang Hj. Samuri antaranya ialah:
1. Ezfas
Food Sdn. Bhd Satay Grill
Syarikat ini menjalankan aktiviti
perniagaan sate yang dibakar tanpa menggunakan arang dan hanya menggunakan
grill pemanas yang senang dikendalikan. Disebabkan perkara ini mereka juga
boleh berniaga di dalam pasaraya keran tidak terdapat sebarang asap semasa
proses pembakaran sate. Syarikat ini merupakan syarikat pertama yang
menjalankan aktiviti perniagaan jenis ini dan telah mendapat pengiktirafan
sijil halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia. Mereka juga menawarkan kepada
warganegara bumiputera untuk menjadi agen kiosk mereka.
2. Satay
Baung Trading
Syarikat ini juga
menjalankan aktiviti perniagaan sate di mana konsep perniagaan mereka adalah sama
dengan Sate Kajang. Pemilik kepada syarikat ini juga merupakan milik bersama di
dalam sebuah keluarga biasa di kawasan kampung. Mereka menjual pelbagai jenis
sate iaitu sate ayam, sate daging, sate serati dan sate arnab. Mereka
menggunakan kaedah manual dalam proses pembakaran sate dan tidak menggunakan
dapur gas dan kipas elektrik untuk memastikan api sentiasa menyala.
Sebaliknya, mereka menggunakan dapur
kayu dan mengipas sendiri bagi memastikan api sentiasa menyala selain
memberikan serta menjual sate mereka dengan harga yang murah.
2.0 SYARIKAT
2.1 Latar belakang syarikat
Hj
Samuri & Anak-anak Enterprise Sdn Bhd adalah sebuah syarikat perkongsian
yang didaftarkan pada tahun 2000. Syarikat yang mulanya beroperasi dengan
menjual sate secara kecil-kecilan sejak tahun 1992, kini telah berkembang
menjadi sebuah syarikat korporat yang boleh dikategorikan sebagai peneraju
dalam bidang perniagaan sate secara komersial. Kini Sate Kajang Hj Samuri
mempunyai 20 buah rantaian cawangan yang beroperasi sekitar Kajang, Lembah
Klang, Putrajaya dan beberapa cawangan di Negeri Sembilan. Sate Kajang Hj
Samuri juga merupakan pembekal sate utama kepada beberapa rangkaian hotel dan
kafe terkemuka di Kuala Lumpur.
Selain
mempunyai pekerja lebih dari 500 orang pekerja, GMP (Good Manufacturing
Practice) ataupun Amalan Pengilangan Baik dan pensijilan Halal akan menjanjikan
pasaran yang lebih meluas melangkaui sempadan antarabangsa. Dengan perancangan
yang teliti dan peningkatan prestasi yang berterusan, syarikat ini sedang
mengorak langkah untuk memperluaskan lagi empayar perniagaannya.
Pengiktirafan
yang diterima dari pihak kerajaan mahupun badan swasta telah menjadi sumber
inspirasi kepada syarikat ini untuk terus maju. Selain itu, keprihatinan
syarikat dalam memperkenalkan sate yang sinonim makanan tradisional masyarakat
Malaysia ke serata dunia juga menjadi peransang untuk menjadi lebih berdaya
saing dalam menempuh dunia perniagaan yang semakin mencabar.
2.1.1 Visi syarikat
Di
Sate Kajang Hj. Samuri, kepuasan pelanggan adalah keutamaan kami. Keperluan
pelanggan menjadi inspirasi kami. Kualiti Produk, perkhidmatan, kepakaran,
kemahiran dan kakitangan yang berdedikasi memainkan peranan penting dalam
menjadikan kami peneraju utama dan antara yang terbaik dalam industri makanan.
2.1.2 Misi Syarikat
Menjadi
Peneraju Makanan Tradisional Melayu Malaysia di Mata Dunia.
2.1.2 Trademark syarikat
Sate
Kajang Hj. Samuri merupakan simbol “Untuk Rasa Sate Kajang Yang Sebenar”.
Ianya bukan sekadar RASA sebaliknya melambangkan
profesionalisme dalam memperkenalkan Makanan Tradisional Melayu Malaysia ke
mata dunia.
2.2 Lokasi
syarikat
Sate Kajang Hj. Samuri
& Anak-anak Enterprise Sdn. Bhd beroperasi di alamat:
Lot 3764-E, Jalan Saujana, Sungai Ramal Dalam, 43000 Kajang, Selangor
Darul Ehsan.
saya adalah orang pertama comment , saya berasa amat bangga , HAHAHA, GONG XI FA CHAI
ReplyDelete我是第一位评论者,我非常光荣,恭喜发财
I AM THE FIRST PERSON OF COMMENT , I VERY HAPPY , HOPE YOU MORE MONEY
நான் முதல் கருத்து இருந்தது, மற்றும் நான் மிக கெளரவமான, நல்ல அதிர்ஷ்டம்
saya pulak adalah orang kedua comment dan saya berasa amat berbangga dengan keadaan ini. hahahahaha
ReplyDeletePerkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian pergi ke atas dan di luar keperluan mereka untuk membantu saya dengan pinjaman saya yang saya gunakan memperluaskan perniagaan farmasi saya, Mereka adalah permata yang ramah, profesional, dan mutlak untuk bekerja dengan. Saya akan mengesyorkan sesiapa yang mencari pinjaman untuk dihubungi. Email..lfdsloans@lemeridianfds.com Atau lfdsloans@outlook.com.WhatsApp ... + 19893943740.
ReplyDelete